25 February 2014

-- The day 24th February --

Assalamualaikum
Aku kembali lagi kat blog nih sebab nak hilangkan stress aku
Baru lepas buat assignment jaa.. Pukul 1 lebih baru abehh.. >.<
Seriously!! Hari ni jadual tak pack sangat pown.. Kelas pukul 12 sampai 1
Then 4 sampai 6 petang
Tapi letihh sebab tak tidoq siang.. Hehehe.. Selalunya aku kalau gap kelas nih, aku dok tidoq or rehat main laptop jaa.. Tapi hari ni aku kena buat assignment.. Adoii! Kadang2 benci gak dgn assignment apa semua nihh.. x)
Then, lepas habeh kelas pukul 6 balik umahh.. Solat asar pastu dok sembang2 merapu dgn housemate sementara tunggu maghrib..
Lepas maghrib, housemate ajak pi umah ustaz sat.. Ustaz kata nak jumpaa.. 
Sampai ja kat umah ustaz, ustaz slow ja cucuk2 kami cakap yg kami ni takmau jenguk dia dahh.. Dia cakap kami busy smpai tak sempat jumpa dia la nih.. Kami taktau nak jawab apa.. Yang kami tauu, ustaz saja buat gegey plus merajuk bolehh.. Hahahah.. Ekceli, kami busy banyak benda nak buat la ustaz oihhh.. Bukan takmau jenguk.. XD
Lepas tu, macam biasa laa.. Aku selalu tanya ustaz.. Yang ustaz ada tak kisah Nabi sikit nak share dgn kami... Hmpa tau ustaz cerita apaa?? Mai nak share sikit... 
Al-Kisahhhh!!! Dulu selepas Nabi wafat.. Sahabat Nabi, Saidina Abu Bakar tanya dekat Siti Aishah.. Sebelum Nabi wafat, apa yang Nabi buat tiaptiap hari?? 
Siti Aishah jawab " Nabi dulu selalu bagi makan dekat seorang wanita tua yang buta tiaptiap hari "
Oleh sebab Saidina Abu Bakar tu sahabat Nabi and orang yang rapat dengan Nabi.. Dia nak ikut apa yang Nabi selalu buat..
So Abu Bakar pown pergi rumah orang tua tadi.. Sampai dekat sana, Abu Bakar buat roti untuk orang tua buta tadi.. Sambil Abu Bakar tengah buat roti, Abu Bakar dengaq perempua tua tadi dok membebel smbil dok kutuk Nabi...
Then, bila dah siap buat roti.. Abu Bakar suap perempuan tua tadi.. Perempuan tua tu pown tanyaa " Ni Siapa? "... Abu Bakar jawab, Sayalah orang yang selalu bagi makan dkt makcik tiaptiap hari..
Lepas tu, perempuan tua tu jawab " Tidak! Yang selalu bagi makan aku.. Cara dia suap, sangat lembut.. Terasa benar kelembutan dia.. Kamu ni orang lain "
Abu Bakar pown jawab " Makcik! Orang yang selalu bagi makan makcik tuu sudah meninggal " 
Abu Bakar tanya dekat makcik tua tu " Makcik kenal tak siapa dia yang selalu suap makcik tu? "
Orang tua tu jawab " Tak kenal.. Dia tak penah cerita siapa diaa.. Dia bagi makan ja. lepas tu dia balik "
Abu Bakar pown jawab " Makcikk!! Itulah orang yang makcik selalu kutuk and yang makcik selalu berleter tuu.. Itulah Nabi Muhammad S.A.W "
Boleh bayang tak?? Selama Abu Bakar buat roti, selama Abu Bakar suap roti dekat orang tua tu.. Orang tua tu kutuk Nabi, caci Nabi, berleter pasai Nabi.. Rupa2nya, itulah perangai perempuan tua tu setiap kali Nabi buat roti, and suap roti dekat orang tua tuu.. Nabi boleh buat taktauu ja, and Nabi pown tak penah cakap yang   " Sayalah orang yang makcik dok kutuk tuu, sayalah Rasulullah ".. Daripada Nabi hidup sampai Nabi wafat... Perempuan tua tu tak tauu siapa orang yang selalu beri dia makan..
Menangis Abu Bakar... Abu Bakar terfikir " Macam mana aku nak tiru Rasulullah kalau macam ni? Macam mana aku boleh buat and suap roti kt perempuan tu kalau perempuan tu selalu berleter and kutuk aku?? Aku tak boleh tiru Rasulullah kalau macam tuu.. "
Persoalannyaa!! Aku nak tanyaa... Dekat mana kita nak letak Nabi Muhammad S.A.W yang peribadinya mulia sampai macam nii?? 
Seriously aku cakap.. Kalau kita dalam situasi macam Nabi, kita rasa kita boleh tahan?? 
Silapsilap makan kaki orang tua tuu... -_-
 Ok habeh dahh!! Sebenarnya ada lagii.. Tapi takmau taip.. Kalau cakap boleh laa.. :3

Kembali pada cerita asal, lepas jumpa ustaz.. 
Aku pi pulak program ceramah.. Hmm, bukan ceramah kot rasanyaa.. Tapi lebih kurang tu laa..
Tajuk dia "RASUK" Cerita pasai jin, sihir, santau.. Macam mana jin boleh rasuk kitaa.. Time bila dia rasuk... 
Yang ni aku nak share.. Kalau kita rasa ada sesuatu tak kena or pelik2 terjadi dekat diri kita... Kita baca Surah Yassin.. Ayat 58-60 and ayat 63-64.. In sha Allah, jin akan lari daripada kitaa... :)
Seriously!! Aku penah lebih daripada 3 kali kena kacau jin, brapa kali taktau la.. Tapi banyak la jugak.. And i'm totally scare at the first and third...
Tapi lepas tuu, dah terbiasa dahh.. So okay la sikit.. Kurang takut jugak laa.. First just nampak and kali ketiga nampak and dia duduk belakang akuu.. Atas bahu aku.. *SeriousTalk*
Yang lain2 tuu just nampak daripada jauh jaa... And dengar bunyi jaa.. Alhamdulillah!! Allah masih jaga akuu.. Allah just tunjuk sajaa, nasib baik taknampak rupaaa... Tidak!! Ehem ehem la akuu... -_- 
Maklum laa... Aku kalau balik Changlun, selalu kluaq smpai lewat malam.. Kadang2 lepak tgk bola sampai 3 4 pagi... Mesti ada benda laa... Tapi aku dapat conclude yang selama aku dok nampak.. Time pukul 1 sampai pukul 3 jaa... Kalau lewat drpd pukul 4, aku takpenah nampak lagi.. And akuu takmau dahh nampakk or terserempak... >.<
Woiiihhh!! Jangan takut.. Aku tipuu ja tuu.. Tapi sebenaqnya betuii... -_-
Continue story.... 
 Kali ni! Program pasai RASUK nihh.. Kurang sikit orang yang maii..
Macam biasaa, laki sikit lagii.. Mana la genggeng laki pi.. -___- 
 Aku yang pi program ni pown.. Kes nak tingkatkan kesedaran and kekuatan diri.. Tapi elok dah start sejam, aku baru sampai.. Heheh
Dok lepak dgn ustaz dulu td... Sampai ja sana, tengok ramai junior yang dok kat luaq dewan...
Aku pown tanyaa depaa. Pasepa yang depa dok luaq.. Depa just cakap BORING GILA!! 
Aku pown masuk la dewan.. Dalam 15 minit.. Memang aku dah terasa keboringan spt yang dikatakan oleh junior2... -_-
Kawan tu cakap slow jaa, pastu selalu baca slide jaa..
Dah tulis panjangpanjang.. Student jenuh nak bacaa.. Tak abeh baca lagi, dia dah kalih pi slide lain..
Tapi macam mana pown, aku stay pi la sampai abehh.. Perut seyes lapaqq...
Tak makan lagi kott.. Time betul2 baru nak habes jaa.. Tiba2 classmate call..
Dia suruh pi umah dia buat assignment.. Aku cakap yang aku dok kat dalam dewan ni tgh dengaq ceramah.. 
Dia dok pokpek2 kat aku.. Dia kataa, orang dok kalut nak buat assignment.. Hang rilek ja pi dok dewan dengaq ceramahh.. Tiba2 aku macam, errr... Betul jugak nohh, aku lupa yang ada assignment nak kena buat...
Habeh ja program.. Aku terus pi umah depa buat assignment... 
Habes pukul 1 lebih.. Pastu pi lepak dengan housemate aku kat kedai makan..
Lapaq gila kott... Dah lama aku tahan nihh.. =[
Sampai umah pukul 3... Then sembang2 muhung kat blog nihh..
So sekarang dah pukul 4.. And my stress dah hilang dahh.. Heheh..
Time to sleep okayyy.... Tataaa... Hihih
- Sorry! No ending2 yang style kali nihh - :3
Satu ja nak pesan.. Perbanyakkan selawat dekat Nabi tauu..
Aku selalu buat soalan macam ni dekat orang..
Soalan ni memang gred tinggi laa.. Ustaz turunkan kat akuu.. Soalan yang mampu buat orang terasa dalam and timbul kesedaran.. Hehehe..
Soalan diaaa.....
( Tanya diri sendiri tauu lepas baca soalan bawah nihh )
1. Siapa yang kat dalam dunia ni, kalau aku kata aku rinduu.. And aku beri Salam, dia akan jawab??
2. Kalau kita rindu makayah kita.. Kita jangan mesej, jangan call.. Kita just cakap jaa, pastu kita rasarasa.. MakAyah kita yang kat rumah tuu dengaq tak yang kita kata kita rindu kat depaa??
3. Kita rasa bila kita rindu kat orang yang dah meninggal.. Kita bagi Salam kat diaa.. Rasarasa dia boleh dengaq tak Salam kita tuu??

Jawapannyaa!! Nabi Muhammad laa satusatunya Manusiaa yang boleh jawab Salam kitaa.. Balas rindu kitaa.. Walaupown Nabi dah 1000 tahun lebih tinggalkan kita..
See!! How amazing seorang Kekasih Allah.. Dah baca kan soalan tuu? So aku just nak cakap.. DAH TU TAK RETIRETI NAK SELAWAT LAGI??? 

Tu belum aku tanyaaa soalan yang lagi tinggi... 
Nak tauu soalan apaaa?? Mehh jumpa facetoface! Aku nak tanyaa soalan tuu kt hmpa... And aku nak tengok..
Muka hmpa tuu berkerut seribu ka tak?? Heheh.. :)
Aku besa kena soalan nih daripada ustaz.. Jenuhh meraba2 aku cari jawapan.. 
Baru aku tauu, betapa ceteknya ilmu aku dalam bab2 agama nihh.. >.<
 And aku still belajar lagi untuk dalaminyaa... In sha Allah..

And satu lagii nak pesan utk hampa and untuk diri sendiri!! 
( Sorry sebab aku selalu banyak bagi pesanan ) ^^
Pesan akuu, kalau kita dah buat apa yang Allah suruh...
Kita dah sedekah, kita dah solat, kita dah buat baik, kita dah buat tuu.. And kita dah buat ini,..
Tapi kita still takdapat apa yang kita mahukan..
Kembali pada tiang agama iaitu Solat...
Tengok balik and fikir2kan... Adakah solat kita tuu dah sempurnaa??
Ada lagii!! 
( Susah stop kalau aku taip.. Hahaha )
Kalau ada masalah.. Sedih, kecewa or apaapa yang negatif..
Kembalilah kepada Allah... Lagipown masalah dan jalan keluar itu hanyalah sejauh kening dan tempat sujud jaa.. Nahh??
Ok thats all..
Jangan lupa senyum... Itu kan Sunnah Nabi...
So baik senyumm... Bukan susah pown..Ngee~ =]

*Sorry sebab ada cerita yang TAK sepatutnya dalam post nihh* 

No comments:

Post a Comment